Svar: Spiser intet til aftensmad

11. april 2022

Alder:
3 år, 8 mdr.

Kære Mira

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring aftenmåltider :)

Det lyder som om, at jeres dreng umiddelbart har en sund og naturlig lyst til at spise, som jeg læser dit brev, så spiser han fint dagen igennem og spiser derfor også varieret, men om aftenen spiser han ikke ret gerne aftensmad.

Dette kan naturligt skyldes flere ting:

Du nævner selv, at han nogle dage måske får lidt for meget sukker om eftermiddagen - og det kan godt være en god forklaring. Sukkerholdige fødevarer giver en falsk mæthedsfornemmelse, så når I sætter jer til bordet om aftenen, så føler han sig ikke længere sulten og afviser derfor aftensmaden. Det er derfor vigtigt, at du servere sund og nærende mad om eftermiddagen, meget gerne grøntsager og groft brød, du kan også give ham lidt rester fra aftensmaden dagen før som f.eks. et kyllingelår, en frikadelle (kød eller fiskedelle) eller lignende, hvis I har det.

Du nævner også, at han måske afviser aftensmaden, fordi han ved, at han før puttetid tilbydes havregryn med kanelsukker og rosiner, hvilket han elsker og spiser rigtig godt af - og det skal naturligvis medtænkes, om han som godnatmåltid også af og til skal serveres rester fra aftensmaden - også her kan han tilbydes lidt frikadelle, kylling eller lignende sammen med et stykke rugbrød, før han skal i seng. Så han på den måde naturligt får tilbudt mad, når han er sulten, men så I også holder fast i, at han ikke bare kan afvise aftensmaden og vente på grøden eller havregryn i stedet.

Jeg er dog helt enig i, at det er vigtigt, at han får et godnatmåltid, så han ikke går sulten i seng. Så nogle dage er det helt okay, at han får havregryn med mælk, og er der ingen rester at gøre brug af, så er en portion havregryn rigtig godt, men andre dage er tilbudet som sagt rester fra aftensmaden, som så kan spises koldt sammen med et stykke brød.

Det er vigtigt, at I giver ham mad, når han er sulten - og derfor vigtigt, at I fortsætter med at give ham mellemmåltidet om eftermiddagen. Her spiser han varieret, og det gør naturligt, at I kan slække lidt på kravene omkring hans indtag om aftenen. Derfor skal I ikke fjerne dette måltid, for at give plads til aftensmaden, men blot medtænke hvordan I sammensætter dette måltid bedst.

Nogle børn vil have glæde af at få en fintrevet råkost om eftermiddagen. Det kan være en måde at kombinere det sunde og det lidt naturligt søde. Du kan f.eks. lave en fintrevet råkost af gulerod, spidskål, æble og så tilsætte lidt rosiner og måske lidt appelsinstykker og appelsinsaft...

Jeg vil også anbefale dig, at du begynder at inddrage ham i madlavningen og lader ham være med til at lave maden, smage osv. undervejs. Hvis han har spist lidt grønt, imens maden bliver til, så betyder det ikke så meget, hvis det kun er ...

Annonce

... kødet eller pastaen, der bliver spist, når I sidder ved bordet. Samtidig er det at være med til madlavningen også godt i forhold til lysten til at spise. Det at dufte maden, smage lidt undervejs og også være med til at være den, der siger "værsgo", når maden er færdig, og man sætter sig til bordet, er naturligt med til at motivere ham til at spise mere aftensmad.

Jeg har lavet bogen "Helen og Holms familiemad - tag børnene med i køkkenet" sammen med kokken Claus Holm, som giver forslag til forskellige retter, I kan lave sammen og som også giver idéer til, hvad jeres dreng kan være med til at lave, så madlavningen bliver et fælles projekt.

Du fortæller, at I altid sørger for en hyggelig stemning, og at I ofte sidder og hyggesnakker, når I spiser. Det er super godt, det skal I endelig blive ved med. Hvor gammel er lillebror blevet? Vær opmærksom på, hvor meget opmærksomhed han får i forhold til storebror, og om storebrors afvisning af aftensmaden også kan handle om, at han på den måde trækker opmærksomheden væk fra sin lillebror og over på sig selv...

Undlad at kommentere på hvad, hvordan, og hvor meget storebror spiser og tving ham ikke til at spise op. Prøv at servere adskilt mad, og lad ham selv være med til at tage lidt op på sin tallerken fra forskellige skåle, så han selv vælger, hvad han vil have og hvor meget. Gryderetter er ofte ikke et hit i denne alder, hvor mad der er adskilt ofte glider meget bedre ned, så det er også vigtigt at medtænke...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Vær ærlig omkring maden, sig f.eks. ikke "det er ikke fisk, det er kylling", hvis det faktisk er fisk. Det vil gøre ham usikker og i tvivl om, hvorvidt han kan stole på jer. Der sker dog ikke noget ved at kalde maden lidt sjove ting, hvis det kan gøre maden mere spændende - broccoli kan f.eks. være dino-træer, ærter kan være "prinsesse ærter", eller spinat kan være "skipperskræk-salat" eller lignende.

Sørg for, at der altid er mindst en ting, som han kan lide og derfor kan gå igang med at spise, så han ikke med det samme afviser maden, men naturligt spiser lidt. Det er ofte også en god ide med lidt sovs, dressing eller lignende, som han kan dyppe i... Og server meget gerne maden i en tallerken, som er opdelt i rum. Det gør det hele mere overskueligt og sikrer samtidig, at maden ikke blandes sammen, hvis han lige nu ikke bryder sig om det.

Lav almindelige børnevenlige retter, som I alle fire kan spise, så I ikke begynder at lave specielle retter til jeres drenge, men holder fast i, at I naturligt alle sammen kan spise samme mad. Sæt ord på maden, og hvor godt det smager, så jeres drenge også hører, at det at spise og mad generelt er noget, I sætter pris på og nyder.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Og rigtig god påske :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre